Verkiezing ‘meest waterbewuste tuin van Nederland’

Zilver voor tuin in Hoog Soeren

Zoetermeer, 8 juni 2023 – Bij de verkiezing ‘meest waterbewuste tuin’ van Nederland heeft Annaparte, de tuin van Anneke Stolk uit Hoog Soeren (GLD) zilver behaald. Goud is er voor de Groenling van Willem van der Leij en Marc Pennings in Wijchen. Colijnsplaats van Herma en Albert Jan Colijn uit Den Velde (OV) ontvangt brons. De verkiezing is een initiatief van tuinvereniging Groei & Bloei en vindt plaats in het kader van de Nationale Tuinweek (10-18 juni 2023) met als thema ‘Klimaatvriendelijk tuinieren’. De drie winnende tuinen en zo’n 1.000 andere in heel Nederland zijn op 17-18 juni 2023 te bezoeken tijdens het Groei & Bloei Open Tuinenweekend.

Goud

Juryvoorzitter Dirk Chevalier van Groei & Bloei: “De Groenling is een enorme inspiratiebron voor waterbewust tuinieren. Het laat zien dat je met creativiteit ook in een middelgrote tuin (100 tot 500 m2) het verschil kunt maken. Al het hemelwater dat valt, wordt opgevangen en gebruikt. De tuin is een echt groen paradijs met veel beplanting, hoogte verschillen, verschillende wadi’s en nauwelijks verhardingen. Niet alleen vogels, vlinders, bijen en hommels zijn er volop te vinden ook kikkers, salamanders, libellen en andere waterbeestjes genieten van de tuin, net als de eigenaren.”

Zilver

Annaparte is een grote tuin (2.000 m2) waar je volgens de jury volledig tot rust komt. Er zijn diverse manieren van wateropvang (wadi, regentonnen, infiltratiegoten en -kratten). Het is bewonderenswaardig om te zien hoe Anneke met het glooiende karakter van de tuin omgaat. Dat vraagt namelijk om speciale aandacht als het gaat om wateropvang, materiaalkeuze en de juiste plantenkeuze.

Brons

De jury vindt de Colijnsplaats (2.500 m2) een mooie liefhebberstuin met zeer gevarieerde borders. De vijver met roze waterlelies is een echte eyecatcher waar onder andere ook padden, kikkers en insecten van genieten. Het hemelwater dat valt, wordt opgevangen en optimaal gebruikt. De beplanting van de relatief jonge tuin (5 jaar) moet nog tot volle wasdom komen.

Klimaatvriendelijke tuin

Tuinvereniging Groei & Bloei organiseert van 10 tot en met 18 juni de Nationale Tuinweek 2023 met als thema ‘de klimaatvriendelijke tuin’. Met diverse activiteiten worden bezoekers geïnspireerd om tuin, balkon, dak- of buurttuin zo klimaatvriendelijk te maken. Bijvoorbeeld om meer groen toe te passen (tegel eruit, plant erin!) en bewuster om te gaan met water in de tuin. Als afsluiting van de tuinweek wordt het Open Tuinenweekend (17 en 18 juni) gehouden waarin meer dan 1.000 particuliere tuinen opengesteld worden voor publiek. Zo zijn de mooiste, groene paradijsjes van Nederland te ontdekken. Voor een overzicht van activiteiten en open tuinen: www.groei.nl/tuinweek.

Fotocredit: Groei & Bloei