Oost Nederlandse Kampioenschappen Bloemschikken 2023

Op zaterdag 7 oktober werd in Dorpshuis Voorst het ONKB van Groei & Bloei gehouden met als thema: SAMENSPEL EN (A)SYMMETRIE.

Groei & Bloei, afdeling Apeldoorn, schreef in met drie personen, Dicky Lammersen, Pytsje Kuiken en Rina Menkveld. Zij maakten eerst een verrassingsstuk, een fust met bloemen en grasjes en een tas met stokjes, kralen, elastiekjes en een flesje waren de attributen waarmee ze gedurende 1 uur een creatie mochten maken, onvoorbereid.

Na de koffiepauze mochten de deelnemers dan beginnen aan hun eigen werkstuk, met als thema: ‘Samenspel en (A) symmetrie’. Vervolgens werden de gemaakte bloemstukken beoordeeld door een deskundige jury waarbij de punten van het verrassingsstuk dubbel telden.

De winnaar van dit kampioenschap werd Hermien Bannink van de afdeling Berkelland-Haaksbergen. Zij mag zich regiokampioen noemen en krijgt een uitnodiging voor het te houden Nederlands kampioenschap. Dicky Lammersen werd tweede met onderstaand arrangement (zie foto).

Als men nog te huiverig was om aan het wedstrijdelement mee te doen kon men zich ook inschrijven voor een workshop, gegeven door Elso Post, een gerenommeerd bloemstylist. Gedurende deze workshop leerden zij de fijne kneepjes van het bloemschikken en de organisatie hoopt dat dit een mooie opstap voor hen is geweest om volgend jaar aan de echte wedstrijd mee te doen. Van de afdeling Apeldoorn deed Ineke Hakstege hieraan mee.

Tot slot van de prijsuitreiking deelde wethouder Peter Wormskamp nog een prijs uit namens de gemeente Voorst. Samen met zijn echtgenote had hij, zonder bemoeienis van de jury, een creatie uitgekozen die naar zijn mening een blijk van waardering verdiende. Deze prijs was voor Dicky Lammersen.

Foto’s: de kleine bloemstukken zijn de verrassingsarrangementen die bij de puntentelling dubbel telden, grote bloemstukken: thema arrangement.

Het ONKB voor 2024 is gepland op 9 november.