Een minibieb in de moestuin

Een gewaardeerde vrijwilliger, Joke, opperde ‘n paar jaar geleden het idee om een minibieb te plaatsen in de moestuin zodat omwonenden boeken konden lenen, eventueel houden, of konden brengen. Een mooi idee waar we over gingen denken. Helaas ontviel Joke ons door een ernstige ziekte.

Om haar te herdenken hebben we het project doorgezet. We hebben contact opgenomen met Aventus en in het bijzonder de leraren “houtbewerken” met de vraag of zij ons konden helpen. Zij waren meteen enthousiast. Maar er was nog geen ontwerp dus schakelden zij de lerares “ontwerpen” in, die ook spontaan aanbood met haar klas te helpen. Zo kwamen de studenten van beide klassen op een woensdagmorgen naar de moestuin om van ons te horen wat onze vragen waren en de locatie te bekijken. De studenten “ontwerpen” gingen in groepjes van 2 of 3 aan het werk en kwamen na 3 weken hun voorlopige ideeën presenteren, soms op papier, soms als maquette en anderen digitaal.  Wij maakten onze opmerkingen en weer 3 weken later was er een bijeenkomst waar iedereen zijn definitieve ontwerp liet zien (pitchen). We hadden een jury samengesteld waar o.a. de partner van Joke in zat en uiteindelijk één ontwerp uitgekozen. Die gaat nu gemaakt worden door de studenten “houtbewerken” onder toeziend oog van de ontwerpers. En er komt op te staan: “Joke’s minibieb”.

Mart Nederhof