Kennismaken met onze tuinclub Passieflora

Deze keer had ik een gesprekje met Gera Kloeten over haar tuinclub Passieflora die sinds maart 2015 bestaat. Haar club bestaat uit 16 mensen waaronder 3 mannen.

​Gera: “Ik had al wel gehoord van Groei & Bloei en tuinclubs via een tante, maar dacht dat is een club van bejaarden. Toch had ik behoefte aan meer kennis van planten en medemensen die daar ook enthousiast over zijn. Ik ben naar een lezing gegaan en voelde meteen verbondenheid en ben op dat moment lid geworden van Groei & Bloei. En redelijk vlot na de oprichting van tuinclub Passieflora ben ik ook lid geworden van deze tuinclub.

​De bijeenkomsten houden wij op de vierde maandagmiddag van de maand. We starten altijd om 13 uur bij een van de leden. Onze voorzitter, Anneke Stolk, verrast ons telkens met een (tuin)gedichtje waarmee we ons vertelrondje beginnen. In dit vertelrondje delen we onze (tuin)ervaringen van de afgelopen maand. En ook al zijn we allemaal tuinfanaten, toch heeft daarbinnen eenieder zijn eigen interessegebied. Voor de één is dat eetbare planten, de ander probeert zoveel mogelijk zelf te composteren, weer een ander experimenteert met zaaien, of het kweken van kamerplanten, maar ook zijn een aantal erg goed in het fotograferen van flora en fauna en zo heeft eenieder zijn eigen “specialiteit”. Hierdoor leren we niet alleen veel van elkaar maar het werkt ook heel inspirerend.

​Daarna gaan we op pad naar een kweker of een tuin bekijken en meestal zijn we rond 17.00 uur wel weer terug.

Ook leuk: Toen wij enige jaren geleden naar een andere woning waren verhuisd, heb ik de tuinclubleden gevraagd mee te denken in het ontwerp voor onze tuin. Nog altijd ben ik erg blij met de originele ideeën die daaruit zijn voortgekomen.

In de wintermaanden gaat de tuinclub ook door. In die tijd hebben we ook wel eens vogelhuisjes getimmerd, dia’s bekeken, een plantenquiz gedaan of gewoon gewandeld want je wil toch die verbondenheid met elkaar vasthouden. In de loop der jaren is de onderlinge verbondenheid die we voor planten en tuinieren hebben, breder uitgegroeid. Intussen wordt lief en leed met elkaar gedeeld en zijn er onderlinge vriendschappen ontstaan. Kortom wat mij betreft gaan we nog jarenlang door en kan ik het iedereen van harte aanbevelen om lid te worden van een tuinclub”.

Ik kan dat alleen maar beamen,

Karin Nieman