Oogsttijd in de Moestuin

In de moestuin in het Havenpark zijn we volop in de oogstperiode terecht gekomen. Snij- en sperziebonen, courgettes, pompoenen, tomaten, augurken, aardappels, bloemen, enzovoorts. We hebben onze handen er vol aan. En ook het onkruid staat bepaald niet stil.

De fruitbomen hangen nog vol met beloftes. De nectarines, perziken, abrikozen en pruimen zijn al geplukt maar appels, peren, kweeperen, mispels, druiven en vijgen hangen nog te rijpen. Fijn dat we zo ’n goede nazomer hebben.

In de kas heeft de fytoftora (aardappelziekte) toegeslagen in de tomaten. De opbrengst is daardoor kleiner dan normaal. Maar de augurken, pepers, paprika’s en (voor het eerst) aubergines doen het prima.

Om verschillende redenen is het aantal vrijwilligers de laatste anderhalf jaar behoorlijk geslonken en er meldden zich relatief weinig nieuwe vrijwilligers aan. Dus werd het tijd voor een wervingscampagne.

Via verschillende kanalen waaronder onze facebookpagina “Moestuin Havenpark Apeldoorn” (met momenteel 421 volgers goed bekeken), werden oproepen geplaatst die ook nog eens veel gedeeld werden. Dit met resultaat wat al snel hadden we 4 nieuwe vrijwilligers en nog enkele gesprekken te gaan.

We bereiden ons langzamerhand voor op de herfst en winter. Lege bedden zaaien we nog wel in met wintergroenten zoals veldsla, maar nog even en we gaan de bedden weer afdekken met blad en stro.

Mart Nederhof.