Tuinclub Jasmijn bijeenkomst

De eerste woensdag van de maand komt tuinclub Jasmijn bij elkaar bij steeds een ander lid van de club. Afgelopen keer was dat bij mij aan de Wendenlaan. Eerst praten we bij want nu we al een kleine 2 jaar bestaan kennen we elkaar steeds beter en delen we veel met elkaar. Bijzonder om mee te maken dat zo’n 13 verschillende individuen zo snel een hechte groep wordt door maar 1 aspect; We houden van planten! Afijn een rondje door de tuin van de gastvrouw hoort er altijd wel bij evenals dat ieder verteld over iets in zijn tuin wat die wil delen of vragen over heeft. En daarna stappen we in de auto en gaan op weg. En dit keer gingen we wat verder weg, namelijk naar de Botanische tuinen in Utrecht. Wat een bijzondere plek! Een enorme rotstuin, kassen met tropische planten en zelfs een vlinderkas eigenlijk te veel om op te noemen. En zelfs in dit vroege voorjaar (wij troffen de enige zonnige en warme dag volgens mij) bloeiden er al zoveel mooie bloemen! Het moet helemaal een feest zijn later in het seizoen dus deze tuinen zijn zeker een aanrader om vaker te bezoeken En hoe leuk; met museumjaarkaart gratis toegang! Ook dit was weer een geslaagde tuinclub bijeenkomst en ik kijk al uit naar de volgende!

Karin Nieman

Tuinclub Jasmijn

Op 6 juni 2021 is de 4e tuinclub van Groei & Bloei Apeldoorn gestart. We hebben 14 deelnemers en Peter Kapel draait een aantal keren mee om ons op gang te helpen.

Tijdens deze eerste bijeenkomst hebben wij gekozen voor de naam Jasmijn en besloten elke 1e woensdag van de maand bij elkaar te komen.

Hieronder de activiteiten, de actuele staan bovenaan.

Woensdag 2 maart 2022 een zonnig eerste keer samen zijn van de Tuinclub Jasmijn.

Dit keer geen tuin bezoek maar een activiteit in de tuin met een klein clubje.
We gingen wolvilten onder begeleiding van Alie en Gonnie met als eind resultaat een prachtig vogelnestje.

Laat het voorjaar en de vogels maar komen.

Lente me

Groet Bea Wilkes van Tuingroep Jasmijn

Op 3 november 2021 verzamelden wij bij Etty die een leuke presentatie liet zien van de aanleg van haar tuin. Ze had ook zaadjes van verschillende planten voor de liefhebbers.

Na een rondje wel en wee van onze tuinen gingen we naar Baltus Bloembollen Bedrijf in Vaassen. Een groothandel waar je normaal als particulier niet zomaar komt. De oprichter van het bedrijf vertelde ons zijn levensverhaal. Op zijn 17e had hij al toestemming van de rechter gevraagd om als zelfstandige te mogen beginnen.
Inmiddels exporteert men naar 36 landen bloembollen.

Na allemaal vragen van ons beantwoord te hebben mochten we in de voorraad hal. Tegen gereduceerd tarief hebben we ons allemaal verrijkt met vele bolletjes die komend seizoen onze tuinen nog mooier maken dan ze al zijn.
Het was weer een gezellige en leerzame middag.

Op 6 oktober was Wendy onze gastvrouw.

Ze had het niet makkelijk, want de regen kwam met bakken uit de hemel die ochtend. Er werd wat af geappt om te besluiten het uitje wel of niet door te laten gaan. Het werd WEL en achteraf waren we daar allemaal blij om.

De ontvangst op de Prunushof in Wilp met koffie/thee en wat lekkers was hartelijk. De tuinen lieten een grote variëteit aan planten en bomen zien en het is bijna niet te geloven dat dit oudere echtpaar dit allemaal zo mooi kan onderhouden met zijn tweeën. De tuin is zeker een bezoek waard. Wat zal deze er mooi uit zien als de 90 verschillende Japanse sierkersen in bloei staan. Deze verzamelaarstuin is aangelegd op de voormalige tuinplantenkwekerij (1ha.). Dat de eigenaar het kweken nog niet los kan laten was te merken aan de vele planten die hij nog kweekt en ook verkoopt. Te midden van al het aangeschafte groen reden we aan het eind van de middag voldaan weer naar Apeldoorn.

Op 1 september organiseerde Karin voor ons een rondleiding door de tuinen van paleis het Loo.

Het was de eerste rondleiding weer sinds de Corona uitbraak, die onze gids gaf. Met veel enthousiasme vertelde ze van alles over de historie, aanleg en planten in de tuin.

Wat een werk wordt er in de tuin gestoken om deze het jaar rond er een mooi en verzorgd uit te laten zien. De diversiteit aan planten was veel groter dan ik in gedachten had. Tot slot werden we met het treintje weer naar de fietsenstalling teruggereden.

Ons eerste uitje was op 4 augustus en werd verzorgd door Willemien.

Het

was een bezoek aan de tuin van Anneke Stolk Annaparte in Hoog Soeren.
Zelf schrijft ze over haar tuin: De ruim 2000 m2 grote kleurrijke tuin bevat, naast 15 kleurige borders met diverse soorten beplanting, diverse verrassende elementen. U vindt er bijvoorbeeld een vuurplaats, een vijver, twee aparte pergola’s en een oosters geïnspireerde border met een prieeltje. Ook is er met gebruikmaking van het natuurlijke hoogteverschil van enkele meters een 25 meter lange waterloop aangelegd.

Helaas stond de tuin niet vol op in bloei, maar de prachtige aanleg, documentatie, mappen met foto’s en kennis van Anneke maakte dat het een leuk en leerzaam uitje werd.