Herfst aan de Korte Molenstraat 4

Misschien vraagt u zich af waar is dit nu weer, misschien weet u al dat aan deze straat de "MOESTUIN HAVENPARK" is gevestigd.

Misschien komt u er op een wandeling in de omgeving van het kanaal en de "Freulebrug” wel eens langs en staat u verbaasd over deze groenten- en bloementuin in hartje centrum van Apeldoorn.  Ik zou zeggen: loop er niet alleen maar langs, maar stap er ook eens naar binnen. Op woensdagmorgen zijn er altijd wel een paar vrijwilligers die het leuk vinden om u iets te vertellen over het wel en wee van deze tuin.

Over vertellen gesproken.... In de tuin is, na een toch wel warme zomer, het najaar weer aangebroken. Tijd om te oogsten! Tijd om terug te kijken op de opgedane ervaringen van de afgelopen periode.

Na de grote bodemsanering van vorig jaar is dit het eerste jaar dat in de tuin de seizoenen weer volledig zijn afgewerkt. Dit is ook een jaar geweest dat om ons heen een nieuw stadsdeel is gebouwd en hebben de nieuwe bewoners hun plek gevonden.  Een jaar van experimenten, een jaar van uitproberen, van verbazing en van mislukken, kortom het opdoen van ervaringen om daar weer van te leren. Er is een tunnelkas neergezet, die het mogelijk heeft gemaakt om verschillende soorten tomaten te kweken, ook de paprika's in vele soorten en maten, vonden het wat prettig in deze"sauna". Maar niet alleen de groente was blij met deze plek, ook diverse passanten hebben door middel van vernieling van de overkapping een warme slaapplek gevonden. Dat onze inspanningen "vruchten" voortbrengen is wel zeker, ze zijn soms vlugger verdwenen dan door ons geoogst. Genoeg "droeftoeterij"!! Het is herfst en na de toch wel warme en droge zomer begon ook de herfst met het verbreken van een paar warmterecords. Ik kan u verzekeren dat onze sperziebonen (van diverse rassen), de spek- en snijbonen mij goed hebben gesmaakt. Als u nieuwsgierig bent of dat echt wel klopt: kom langs op woensdagmorgen en kijk wat er in de aanbieding is en drink een kop koffie met ons mee. Een andere zaak die in de belangstelling staat is het terrein tussen de moestuin en de Korte Molenstraat, een veld met "wilde" planten en bloemen. Naar aanleiding van opmerkingen en aanbevelingen van een aantal buurtbewoners over het aanzicht en onderhoud, heeft er een gesprek plaats gevonden met de vertegenwoordigers van de verantwoordelijke afdeling van onze gemeente. Afgesproken is dat dit "kleinste natuurgebied" in het centrum van Apeldoorn zal blijven bestaan en dat de vrijwilligers van de moestuin de enigszins onstuimige wildgroei in toom zullen proberen te houden. Nu we het over wildgroei hebben, ook op de tuin is het een voortdurende strijd tegen de soms woekerende wilde planten. Bijvoet, duizendblad, knopkruit, kruipende boterbloemen, kweekgras enz. Te veel om op te noemen. Inmiddels gaan de activiteiten van de moestuin gewoon door. Op zaterdag 26 oktober was er het burendag/oogstfeest, een zonnige en geslaagde bijeenkomst waar toch nog veel belangstellenden even met ons kwamen kennismaken onder het genot van een vrolijk muziekje, een hapje en een drankje. Het was ook leuk om eens kennis te maken met onze nieuwe buren en hen te vertellen van onze "avonturen" in de moestuin. En we zien dat dan ook terug in de zakken en zakjes met GFT afval die woensdags voor onze compostbakken staan. Ook stappen zij binnen voor een korte groet of een klein praatje "over de haag". Op diverse perceeltjes is winterrogge ingezaaid als groenbemesting voor het volgende tuinseizoen. Onze bessenstruiken zijn verplaatst naar een aan te leggen voedselbos(je). Besprekingen over het tuinplan voor het komende seizoen komen op gang. Nu de winter is begonnen rest mij niets anders dan u en uwen een feestelijke en warme december maand toe te wensen namens alle vrijwilligers van de moestuin. Wij hopen u volgend jaar in goede gezondheid een keer in "ut huusie" te mogen ontvangen.

Gerrit Langenberg (avonturier in`Natuurgebied Korte Molenstraat")